- Details
- Written by Kirsi Urmson
- Parent Category: Teacher education
- Category: Teacher education, pre-service
- Created: 25 February 2011
THINKING-APPROACH (www.thinking-approach.org)
Etsitään ongelmia. Opitaan ongelmanratkaisua, kun laaditaan tehtäviä, joissa haasteet lisääntyvät. Käytetään malleja ja työkaluja ongelmien/tehtävien selvittämiseen. Käytetään mahdollisimman paljon arkielämän materiaalia. Opitaan tulevaisuuden haasteissa selviytymistä.
TEKNOLOGIAT (TECHNOLOGIES) sisältävät mallien ja työkalujen käyttöä
1. Creative Grammar -technology 2. Text -technology 3. Self-Study -technology 4. Research- technology 5. Yes – No –technology
MALLIT (MODELS), malli voi toimia työkaluna tehtävää ratkottaessa
ENV, element, name of the feature, value of the feature
elementti-ominaispiirre-ominaispiirteen arvo
potku jalkapallossa ja kaikki hyvään tarkkaan potkuun vaikuttavat asiat (ominaispiirteet): jalkaterän asento (joustava – ei jousta), voima (heikko, vahva), vauhti (hiljainen – nopea), tasapaino (vakaa – toispuolinen), jalan osuminen paloon (väärä kohta – oikea kohta), tähtääminen (jalan ja silmän koordinaatio onnistuu – ei onnistu) ->tarkka tavoite >algoritmin rakentaminen
Contradiction (ristiriita):
*Formulating a problem- components of contradictions
ongelman muotoileminen - ristiriidan osatekijät (has to be one->element
*Problem – aim – obstacle – desirable results
ongelma-tavoite-este-haluttu lopputulos
*Tongs initial situation description-> description of the barriers that prevent achievement of the most desirable result
Multi Screen
kokonaiskuva, johon asia liittyy: laajempi perspektiivi myös ajallisesti
kaikki ne asiat, jotka vaikuttavat eri tasoilla
TYÖKALUT (TOOLS), työkalu ei välttämättä ole malli
ENV
Limitation
rajaus, annetaan ehtoja, joiden pitää täyttyä, jotta saadaan lisää haastetta (ajattelua) tehtävän suorittamiseen, pyritään pois ”kaikki käy” -luovuusajattelusta
Obstacle
este, mikä estää tavoitteen saavuttamista (löytyy aina, kun esim. kysytään tarpeeksi)
What is…? questions
Yes-No games
kyllä-ei –pelit/kysymykset, päästään selville ominaispiirteistä (->ENV)
Riddles
arvuuttelu, ominaispiirteillä leikittelyä (-> learning to see opposites and contradictions)
Sorting
ryhmittely, mitkä asiat kuuluvat samaan ryhmään, muodosta näistä sanoista/lauseista/asioista kolme ryhmää, minkä nimen annat ryhmille? (->ENV),
Different point of view
eri näkökulma, kerrotaan Punahilkka-tarina suden suulla (text technology)
Strong questions (in games)
vahva kysymys (peleissä), millä kysymyksillä pääsen mahdollisimman nopeasti käsiksi
oikeaan vastaukseen eli millaisia kysymyksiä muotoilen, miten saat selville matkalaukussa olevan esineen 10 kysymyksellä/luvun, jota ajattelen/esineen, jota ajattelen ja joka on tässä huoneessa (ominaispiirteiden löytämistä pelin avulla ->ENV)
Thinking games for young learners